Restaurangbesök, Idas födelsedag och årsmöte

Helgerna försvinner verkligen i rasande takt.

Helgen började med att M hämtade mig från jobbet, fram och tillbaka till JYSK i Arningen och hämta de tre små vitrinskåpen vi har beställt till hallen. Kommer bli så fint, ska byta benen, knopparna och lägga en lång marmorskiva på. Skåpen är inhandlade för 600 kr st, rena rama fyndet så det är värt att betala lite för att lyxutrusta det.
Under tiden hade mamma och pappa kommit upp från Flen och gjort sig hemmastadda i lägenheten.
Förra helgen de var uppe så gick vi förbi Tabbouli som ligger på Regeringsgatan och pappa sa att den skulle han gärna prova på så jag hade bokat bord där åt oss. Vi beställde in avsmakningsmenyn och det var så himla gott. Inkom 16 varma och kalla rätter och en grillmix:

Tabbouli
Finhackad bladpersilja, tomat, lök, borghol

Mohamara
Finmalen paprika och valnötter marinerad i olivolja,ströbröd och orientaliska kryddor

Hommus
Kikärtsröra

Labneh
Libanesisk kryddad yoghurt

Basterma
Saltad och marinerad lufttorkad oxkött

Warak inab
Vegetariska vinbladsdolmar

Moutabbal batinjan
Auberginröra

Tarator de jez
Kycklingröra med sesam

Sojok
Libanesisk korv med grönsaker

Kraydes
Stekta jätteräkor med citron, vitlök, koriander och vitt vin

Rakhat
Ostrullar

Jowaneh moklieh
Marinerade stekta kycklingvingar

Fatayer
Spenatpiroger med pinjenötter

Halloumi
Grillad får- getost

Falafel
Friterad kikärts och bönröra med sesamsås

Batata mouklieh
Skivad friterad potatis med citron vitlök och koriander

Sahen Michvie Mhackal
Grillad kycklingfile, lamm-nötfärs och lammracks

Jag blev frälst i jätteräkorna och salladen med persilja, så fräscht och så gott. Fantastisk service och vi åt inte allt och skojade om att ta med oss hem, då kom servetrisen fram med en låda att ta med det som var kvar, vilken service, dit går vi gärna igen, och det skadar inte att det var bara två minuter hem.

Dagen efter så var vi och åt frukost på Wienercaféet, M var sugen på Egg Benedicte och det hade aldrig mamma och pappa provat. Alltid lika gott och en frukostfavorit. Jag tror att både mamma och pappa tyckte det var jättegott.

Sen gick vi hem efter att ha köpt lite blommor på Norrmalmstorg och gjorde oss iordning för att åka till Ida på födelsedagsfirande. Tror vi var nästan 20 personer i deras lägenhet och det gick jättebra, kändes inte alls trångt och Ida och Carl hade bakat så gott.

Efter det bar det ut till lägenheten på Resarö för att hämta lite saker som mamma och pappa skulle få. Väl hemma i stan så bjöd vi på fisktacos som blev uppskattat och sen tittade vi lite på TV innan vi gick och la oss.

Idag åkte vi ner till Flen för att vara med på årsmötet med Biföreningen. Ett väldigt bra möte där det kom fram många bra idéer och synpunkter, efter ett turbulent 2016 ska det nog bli ett riktigt bra 2017 för föreningen.
Mamma och pappa bjöd på middag på den lokala restaurangen och efter en god köttbit med lite pommes styrde vi bilen hem igen.

Kommentera här: